Wednesday

Weinig aftrek ‘goede’ palmolie

Amsterdam - Europese supermarktketens en levensmiddelenproducenten kopen maar zeer mondjesmaat ecologisch verantwoord geproduceerde palmolie. Terwijl het aanbod van duurzame palmolie drie keer groter is dan de totale Europese vraag, blijkt uit een onderzoek door het Wereld Natuur Fonds (WNF).

De productie van onverantwoorde palmolie, die onder meer gebruikt wordt in margarine en cosmetica, gaat gepaard met grootschalige ontbossing en uitstervende plant- en diersoorten.

In het onderzoek is gekeken naar het gebruik van ‘goede’ palmolie en naar beleid en doelstellingen op dat gebied. Het best scoort het Britse Sainsbury’s. Unilever staat op een gedeelde vierde plek. Opvallend veel Nederlandse bedrijven hebben lage noteringen op de lijst. Deen en Superunie scoren respectievelijk 2,5 en 1 van de maximaal haalbare 29 punten. Super de Boer en Spar wilden niet meewerken aan het onderzoek en C1000 en Aldi moesten het doen met nul punten.

Van onze verslaggever Wouter Keuning
Gepubliceerd op 30 oktober 2009 22:02, bijgewerkt op 31 oktober 2009 11:08
De Volkskrant